Wysiłek fizyczny w leczeniu otyłości

Osoby otyłe powinny wykonywać ćwiczenia aerobowe. Wysiłek fizyczny należy wdrażać rozsądnie. Początkowo 30 minut wysiłku dynamicznego (bieg, pływanie, cykloergometr) co dwa dni i stopniowe zwiększanie wysiłku do 2 razy po 30 minut dziennie. W czasie ćwiczeń zalecane jest uzyskanie przyspieszenia czynności serca do 60% maksymalnie. Wysiłek fizyczny powinien być dostosowany do wydolności fizycznej pacjenta.

Poprzez uprawianie sportu, codzienne ćwiczenia zwiększa się zużycie energii. Wysiłek pomaga utrzymać lub nawet zwiększyć masę mięśniową podczas stosowania diety ubogokalorycznej, zapobiega zjawisku odbicia (efekt jo-jo, czyli zwiększenie masy ciała czasem przekraczające wartość wyjściową), jak również poprawia nastrój, łagodząc stres (uwalnianie β-endorfin).

Nawet najmniejszy wysiłek fizyczne jest lepszy niż żaden, ale należy pamiętać, że sama zwiększona aktywność fizyczna przy stosowaniu dotychczasowych nawyków żywieniowych nie jest skuteczna w zmniejszaniu masy ciała.

Milena Szewruk

Literatura:
1) A. Szczeklik: "Choroby Wewnętrzne", Tom I.
2) W. Kostowski, Z. Herman: "Farmakologia", Tom I.